De voor- en nadelen van Intermittent Fasting



Intermittent fasting, je zal het wel steeds vaker voorbij horen komen. Sommige mensen zweren erbij en andere moeten er niet aan denken, maar wat houdt het nu eigenlijk in? Lees mee!


Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent fasting (IF), ook wel intermitterend vasten, is een eetpatroon waarbij je niet alleen rekening houdt met wat je eet, maar ook wanneer je eet. Bij IF eet je alleen binnen een bepaald tijdsbestek (eating window) en de rest van de tijd eet je niets en ben je dus aan het vasten.


Hoe werkt Intermittent Fasting?

IF heeft het meeste effect als er 14-16 uur achter elkaar wordt gevast. In die vastenperiode is het belangrijk dat er geen suikerhoudende of eiwitrijke dranken worden genomen. In plaats daarvan kan je water of kruidenthee nemen. Verder wordt er bij IF aangeraden om maximaal 3 eetmomenten per dag te hebben en niet ieder uur wat kleins te eten.


In de praktijk houdt dit in dat je bijvoorbeeld na het diner om 19:00 niets meer eet en de volgende dag om 09:00 of 11:00 weer gaat eten. Je eating window (de tijden waartussen je wél eet) is dan van 09:00 of 11:00 tot 19:00.


Je kunt iedere dag van de week IF doen maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit bijvoorbeeld alleen doordeweeks te doen en het in het weekend los te laten. IF afwisselen met het niet vasten heeft juist een heel goed effect op het lichaam, op deze manier blijft het namelijk getriggerd worden. Het is belangrijk dat je het vol kunt houden, dat je je er prettig bij voelt en dat het haalbaar is in jouw leven.


Interesse in IF maar niet weten waar te beginnen?

Lees hier meer over de pakketten die ik aanbied als orthomoleculair diëtist: https://www.ninabasoski.nl/services .


De gezondheidseffecten van Intermittent Fasting

Maar wat zijn dan nu die gezondheidseffecten van Intermittent Fasting?! Doordat het lichaam in de vastenperiode écht rust heeft, heeft het de tijd om bepaalde lichaamsprocessen te verbeteren en te optimaliseren.

  • Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat het groeihormoon stijgt. Het groeihormoon zorgt voor het herstellen van het lichaam, toenemen van spiermassa en het bevordert gewichtsverlies.

  • Een ander heel belangrijk gezondheidseffect van IF is het verbeteren van de insulinegevoeligheid. Insuline is een hormoon dat afgegeven wordt door de alvleesklier en reguleert de bloedsuikerspiegel op verschillende manieren. Insuline zorgt bijvoorbeeld voor de opname van glucose (koolhydraten). Wanneer een lichaamscel niet voldoende reageert op insuline is er meer insuline nodig voor dezelfde reactie, zo ontstaat insulineresistentie. Door IF blijft de bloedsuikerspiegel voor een langere tijd stabiel waardoor het lichaam de tijd heeft te herstellen en goed op insuline te kunnen reageren. De verhoging van de insulinegevoeligheid vermindert de kans op chronische ziekte (zoals diabetes), je zal meer energie krijgen, je hormonen zijn meer in balans zijn en het wordt makkelijker om af te vallen.

  • Tijdens vasten hebben lichaamscellen de tijd zichzelf goed te repareren. Dit wordt ook wel autofagie genoemd en is het opeten van oude en beschadigde componenten in de cel waardoor de cel als het ware wordt schoongemaakt.

  • De functie van de genen verandert door gen expressie waardoor de kans op chronische ziekten wordt verminderd.

De nadelen van Intermittent Fasting

Ondanks dat hierboven flink wat gezondheidsvoordelen zijn benoemd zijn er ook aspecten bij IF die niet zo voordelig zijn voor het lichaam, vooral voor het vrouwelijke lichaam.

  • Doordat je als vrouw verschillende fases doorgaat (cyclus), zorgt dit voor meer cortisol (stress) in het lichaam dan bij mannen. IF kan er voor zorgen dat er nog eens extra cortisol wordt aangemaakt. Te veel cortisol kan na verloop van tijd de eisprong stopzetten, het metabolisme verminderen, de bloedsuikerspiegel verhogen en de spijsvertering vertragen. Om het lichaam zoveel mogelijk rust te geven en hormonen in balans te laten is het op sommige momenten dan ook niet aan te raden om aan IF te doen. Zoals tijdens de luteale fase (na ovulatie tot menstruatie), dit kan de menstruatiecyclus en de hormonen negatief beïnvloeden. Daarnaast kan dit ervoor zorgen dat vruchtbaarheidsproblemen blijven of zelfs verergerd worden.

  • Het vrouwelijk lichaam is van oorsprong gemaakt voor vruchtbaarheid. Als je lichaam gedurende een langere periode geen voeding krijgt, of als een maaltijd overgeslagen wordt, dan kan de aanmaak van geslachtshormonen zoals progesteron en oestrogeen in de war raken.

  • Vasten kan dus je hormonale balans in de war schoppen en dit kan ook effect hebben op dingen waarvan je liever niet wilt dat dit verandert. Je hormonen staan namelijk allemaal gelinkt met elkaar. Als je oestrogeen uit balans raakt, dan heb je een grote kans dat andere hormonen, zoals je schildklierhormoon en cortisolhormoon, ook in de war raken. Dit kan er onder andere juist voor zorgen dat je meer vetopslag gaat krijgen en minder energie hebt gedurende de dag.

Conclusie

Intermittent Fasting is een goede methode om af te vallen, insulinegevoeligheid te verbeteren, de hormonen in balans te krijgen, lichaamscellen te repareren en de functie van de genen te veranderen. Het beste is om een vastenperiode van 14-16 uur aan te houden en enkel een aantal dagen per week aan IF te doen. Het is hierbij belangrijk dat je als vrouw goed let op de fase van de cyclus en hoe je je simpelweg voelt. Ervaar je al veel stress? Laat IF dan lekker gaan en bespaar de extra stress in je lichaam. IF is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Het kan ook al voordelen hebben om bijvoorbeeld je ontbijt wat uit te stellen totdat je écht trek hebt of enkel 12 uur te vasten.


Heb jij wel eens aan Intermittent Fasting gedaan?


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven