top of page

Rosacea in relatie tot voeding



Roodheid in het gezicht, rode vlekken, blozen en andere vervelende klachten zijn een gevolg van rosacea. Er komen regelmatige vrouwen in de praktijk die last hebben van deze vervelende klachten. Het is een huidaandoening die voornamelijk in het gezicht voorkomt en waar tegenwoordig nog veel onduidelijkheid over is. Wel weten we dat voeding kan helpen bij klachtvermindering of dat het juist klachten kan verergeren. In deze blogpost worden de belangrijkste punten rondom voeding en rosacea uitgelicht.


Alcohol

Wijn (vooral rood) en sterke drank hebben veel invloed op rosacea. Alcohol zorgt namelijk voor vaatverwijding, bevordert ontstekingen, oxidatieve stress en heeft een negatieve invloed op het immuunsysteem. De afbraakproducten van alcohol (acetaldehyde en azijnzuur) zorgen voor het vrijkomen van histamine. Dit kan de klachten versterken.


Wist je dat; rosacea kan verergeren tijdens de zwangerschap. Door de verandering in hormonen kan er meer bloed gaan naar het gezicht, dit resulteert in een opvlamming van rosacea.


Capsaïcine

Een moeilijke benaming voor een organische verbinding die in grote hoeveelheden voorkomt in vruchten van verschillende peper varianten. Dit geeft de pittige smaak aan deze producten. Capsaïcine zorgt voor het verwijden van bloedvaten, dit resulteert daardoor in warmteontwikkeling. Het kan dus beter zijn voor de huid om pittige voeding te vermijden.


Kaneel

Kaneel kan thermosensitive receptoren (warme receptoren) versterken. Dit kan rosacea klachten versterken. Probeer kaneel te vermijden. Zowel in poeder vorm maar ook waarin het vermengd is in andere bewerkte zoete producten.

Formaldehyde

Formaldehyde komt van nature voor in vele voedingsmiddelen. We hebben het dan over fruit, groenten, vlees, koffie en tofu bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat formaldehyde een opvlamming van rosacea kan veroorzaken. Formaldehyde is oplosbaar in water. Het kan dus helpen om je producten echt goed in water te wassen en bij voorkeur je groenten koken. Dit is echter wel een puntje op i.


Tip; Kijk ook eens kritisch naar je make up! Het is goed om producten te kiezen die bestemd zijn voor een gevoelige huid. Zo kan waterproof mascara te heftig zijn voor de huid. En kies liever niert voor huidproducten die toegevoegde geur hebben, deze zijn vaak irriterend voor de huid!


Histamine

Histamine zorgt voor vaatverwijding in de huid en speelt een rol in het ontstekingsproces. Daarom kan het helpen om histamine te vermijden. Er is een onderscheid in histaminerijke producten en producten die histamine vrij kunnen maken.




Lijst met histamine rijke producten

  • Avocado

  • Spinazie

  • Tomaat

  • Zuurkool

  • Banaan

  • Druiven

  • Frambozen

  • Belegen en oude kaas, schimmelkazen (brie, camembert e.d.), blauwaderkazen (gorgonzola, roquefort e.d.)

  • Haring

  • Makreel

  • Sardine

  • Tonijn

  • Lever

  • Varkensvlees

  • Rauwe, droge worstsoorten zoals rauwe ham, salami, cervelaatworst en metworst

  • Bier

  • Rode wijn

  • Bakkersgist

  • Gistextract

  • Marmite

  • Miso

  • Sojasaus

Een lijst met histamine vrijmakende producten:

  • Avocado

  • Rabarber

  • Rode biet

  • Verse spinazie

  • Tomaat

  • Aardbei

  • Ananas

  • Druiven

  • Kiwi

  • Mango

  • Papaja

  • Vijgen

  • Cacao en chocola

  • Drop

  • Eieren

  • Kruiden en specerijen, vooral kerrie, kardemom, koriander, laos, gember, peper, paprikapoeder, vanille en kaneel

  • Noten en zaden

  • Peulvruchten

  • Pinda´s

  • Schaal- en schelpdieren zoals garnalen, krab en mosselen

  • Varkensvlees

  • Vanilline

  • Menthol


Klachtvermindering

Omega 3

Omega 3 werkt ontstekingsremmend. Hierdoor kan het ook de ontstekingen in het gezicht remmen. Hoewel verschillende vissoorten veel histamine bevatten kan een aanvullend supplement wellicht helpen om de klachten te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan de Bi-omega 500 van Biotics.

Zink

Zink zit in producten als vlees, zuivel, noten en vis. Zink is van belang voor de ontwikkeling van het immuunsysteem en werkt als antioxidant en ontstekingsremmer. Het behalen van de dagelijkse behoefte kan klachten wellicht verminderen. Zink is in grote hoeveelheden wel schadelijk voor het lichaam. Een beetje oppassen dus!


Histamine afbrekende voeding

Vitamine B en vitamine C kunnen bijdrage aan histamine afbraak omdat deze samenwerken met DAO. Dit is een enzym dat zorgt voor de afbraak van histamine. DAO kan ook geblokkeerd worden door verschillende voedingsmiddelen; alcohol, koffie en energydranken. Brandnetelthee en het product Ribes Nigrum van vitakruid kunnen histamine juist afbreken.

Overig

Verbeteren darmgezondheid

Huidaandoeningen kunnen versterkt worden door een ongezonde darm. Het versterken van de darm kan daarom wellicht klachten van rosacea verminderen. Vraag in de praktijk eventueel tips hiervoor.

Tip: Laat producten niet te lang staan, hoe verser de maaltijd/product hoe minder histamine!


Zoals elke huidaandoening speelt leefstijl naast voeding ook een ontzettend belangrijke rol. Stress en hormonen hebben ook veel impact. Een gezond voedingspatroon is de basis van een gezonde huid. In de praktijk kunnen we altijd nog even gaan kijken naar hoe deze stappen haalbaar zijn voor jou!

Bronnen:






0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page