7 tips voor lowbudget gezond eten


Vaak krijg ik de vraag: 'Waarom is gezond eten altijd zo duur?' en 'Hoe kan ik gezond eten met een klein budget?'. Vandaag geef ik je 7 tips die jou helpen om gezond te eten en ook op de kleintjes te letten.


1. Koop geen frisdranken.

Frisdranken, koeken en chips kunnen hoog oplopen in de kosten. Zeker als je de A-merken koopt ben je al gauw iedere maand een vermogen kwijt. Zo kost een fles cola al gauw €2,24. Drink liever water en kruidenthee. Voor minder dan €1 koop je een stronk gember. Snij wat stukjes van de gember en giet er heet water over heen. Zo is jouw portemonnee blij en ook jouw lichaam.


2. Kook zoveel mogelijk thuis.

Thuis koken blijft één van de makkelijkste manieren om zowel geld te besparen als aan je gezondheid te werken. Ook een snelle hap uit de snack automaat kan aardig in de kosten lopen. Wil je het nog verstandiger aanpakken? Koop dan 1 keer in week alle boodschappen voor de komende week. Dit is een stuk voordeliger dan dagelijks naar de supermarkt gaan.


3. Eet minder vlees.

Een stukje vlees kost al gauw €1,20 per persoon. En dan is dat vaak ook nog van lage kwaliteit. Voor een gezin van 4 mensen kunnen de wekelijkse kosten voor een stukje vlees dus al gauw oplopen tot €33,60! Eet dus minder vaak vlees. Dit is ook nog eens beter voor het milieu en voor je gezondheid. Eet bijvoorbeeld vaker een curry met groenten, peulvruchten en zilvervliesrijst. Geloof me, je zult het vlees dan echt niet missen.


4. Koop huismerken.

De A-merken in de supermarkt zijn een stuk hoger geprijsd dan de huismerken. Let bij het kopen van huismerken wel goed op de ingrediënten. Soms zitten er in huismerken meer suiker of chemische toevoegingen dan in duurdere varianten. Producten als tomatensaus, rijst en ingevroren fruit of groenten zijn vaak net zo goed als een duurder merk.


5. Koop in het seizoen.

Koop aardappels in de herfst, asperges in de lente en andijvie in de winter. Dit is vaak een stuk voordeliger, beter voor het milieu en ook voor jou. Als je in het seizoen koopt, is de kans groot dat de groenten en fruit uit Nederland komen. Dit betekent vaak ook dat er minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en dat is natuurlijk en stuk gezonder dan een appel van ver weg.


6. Koop ingevroren groenten.

Ingevroren broccoli, tuinerwten en bietjes zijn een prima alternatief voor de verse variant. Dit is vaak een stuk voordeliger en je kunt het langer bewaren. Ingevroren broccoli kun je weer makkelijk verwerken in een curry, wokgerecht of ovengerecht. Qua vitamines is het wel het allerbeste om verse groenten te eten maar zo af en toe ingevroren kan geen kwaad.


7. Koop extra aanbiedingen.

Hou de aanbiedingen bij de supermarkten goed in de gaten! Denk aan bonusvoordeel of 2+1 gratis. Als jouw wasmiddel of pastasaus toch in de aanbieding is, koop er dan extra van. Dit kan een hoop schelen. Creëer zo een voorraad in huis van producten die je anders toch al zou kopen.


Welke tips heb jij toegepast? Heb jij zelf nog tips? Laat het hieronder achter in de reacties.

0 keer bekeken

Mississippidreef 161 

3565 CE Utrecht

nina.basoski@gmail.com

© 2020 Diëtistenpraktijk Nina Basoski