7 Tips bij Acne


Zelf heb ik jaren last gehad van een onzuivere huid. Ik weet dus als geen ander hoe vervelend het is om acne te hebben. Vaak wordt acne geassocieerd met de puberteit. Hormonen beginnen een grotere rol te spelen en puistjes op het gezicht kunnen ontstaan, dit hoort er nou eenmaal bij zou je denken. Toch komt acne ook op latere leeftijd voor, na de puberteit. Niks is vervelender dan diepe ontstekingen en puistjes op het gezicht en daarom geef ik je verschillende voedings- en leefstijltips die kunnen helpen tegen acne.


Wat is acne precies?

Acne is een lokale ontsteking van de huid. De grootste oorzaak van het ontstaan van acne zijn niet bacteriën of genen, maar omgevingsfactoren, zoals je voeding. Zo is acne een veel minder groot probleem in niet-westerse samenlevingen waar geraffineerde koolhydraten en suiker in mindere mate worden geconsumeerd dan in de westerse samenleving. Veel mensen weten niet dat acne vooral ontstaat door een voedingspatronen met veel suiker en geraffineerde koolhydraten. Dit is zelfs de primaire oorzaak voor acne!


Naast ons voedingspatroon is stress een tweede grote oorzaak voor het ontwikkelen van acne. Volgens onderzoek kunnen hersenen die gestrest zijn de productie van ontstekingsstoffen in het lichaam laten stijgen, wat ontstekingen in de huid tot gevolg kan hebben. Het is dus belangrijk om zowel voeding als stress aan te pakken


Een derde belangrijke oorzaak van acne kan insulineresistentie zijn. Insuline is een hormoon wat onze alvleesklier produceert als we iets eten. Vooral bij het eten van suikers produceren we veel insuline. Insuline zorgt er weer voor dat de suikers uit onze voeding worden omgezet in energie. Een heel mooi proces eigenlijk! Maar als we vaak veel suikers eten krijgen onze cellen zoveel insuline op zich afgevuurd dat onze cellen als het ware resistent worden voor insuline oftewel insulineresistentie.


Hoe kun je acne verminderen?

Als insulineresistentie de oorzaak is van acne is het belangrijk om de alvleesklier te herstellen. Dit doe je door:


  1. Meer te gaan bewegen.Vooral nuchter bewegen kan de insulinegevoeligheid verhogen en daarmee dus de insulineresistentie tegengaan. Doe uiteraard niks intensiefs en bouw het op mocht je nog niet eerder nuchter hebben bewogen. Ga bijvoorbeeld een stevige wandeling maken voor je ontbijt.

  2. Minder maaltijden op een dag. Probeer niet heel de dag door te eten maar houd het bij 3-4 maaltijden per dag.

  3. Bepaalde koolhydraatrijke voeding mijden. Maak andere keuzes qua koolhydraten. Beperk granen (tarwe, rogge, spelt, haver), aardappels, rijst, mais en suiker.

  4. Gebruik gember, kurkuma, saffraan, kaneel, vette vis/zeevis en schaaldieren. Verminder de insulineproductie en versterk het immuunsysteem door het gebruik van gember, kurkuma, saffraan, kaneel, vette vis/ zeevis en schaaldieren.

  5. Consumptie van melk en melkproducten verminderen. Neem minder zuivel zoals kaas, yoghurt en melk. Zuivel maakt de huid ontstekingsgevoeliger en het geeft ook een piek in je bloedsuiker waardoor er insuline vrijkomt.

  6. Minder slechte vetten te eten. Eet minder slechte vetten uit vlees van vetgemeste dieren en van linolzuur uit plantaardige olie (zonnebloemolie/ maiskiemolie).

  7. Verder: Neem minder alcohol, aardappels, frisdranken, vruchtensappen, kant- en klaar producten.

Medicatie voor acne?

Nu denk je misschien: ‘Maar het is toch veel efficiënter om met medicatie acne aan te pakken dan een heel voedingspatroon om te gooien of stress aan te pakken?’. Dit is niet waar. Veel mensen maken hier de fout om acne niet aan te pakken bij de oorzaak. Erger nog, medicatie tegen acne heeft meer nadelen dan voordelen voor de gezondheid. Veel mensen weten hier niet vanaf. Dermatologen schrijven vaak langdurige behandelingen met antibiotica voor als het gaat om acne. Orale antibiotica worden op grote schaal gepromoot, toch raad ik je aan om deze te vermijden omdat ze meer problemen zullen veroorzaken dan dat ze oplossen.


Antibiotica zorgt er namelijk voor dat problematische bacteriën samen met de nuttige bacteriën worden gedood. Dit kan vervolgens resulteren in het voorkomen van schimmelinfecties en resistente bacteriestammen. Antibioticaresistentie kan zo ontstaan. Daarnaast kan antibiotica nadelige effecten brengen als vaginale candidiasis, schade aan tanden of skelet, lichtgevoeligheid en pigmentafzetting in de huid. Terwijl hierbij de oorzaak van acne niet wordt aangepakt, vaak kan acne na enige tijd terugkeren als er gestopt wordt met het gebruiken van de medicatie. Acne is een signaal van het lichaam dat er een disbalans is, hier moet op gereageerd worden door aanpassingen te maken in de voeding en stress, niet door deze balans nog verder te verstoren.


Een glutenvrij dieet

Een voedingspatroon die de huid kan ‘opruimen’ is o.a. een glutenvrij dieet. Uit onderzoek blijkt dat graan-koolhydraten je insuline en je insulineachtige groeifactor (IGF-1) verhoogt. Hogere IGF-1 spiegels kunnen leiden tot een hogere aanmaak van mannelijke hormonen waardoor de poriën meer talg afscheiden, een vettige substantie die acne-bevorderende bacteriën vasthoudt. IGF-1 zorgt er ook voor dat huidcellen (bekend als keratinocyten) zich vermenigvuldigen, een proces dat gepaard gaat met acne. Dit is de reden waarom de meeste granen moeten worden vermeden als je last hebt van acne.


  1. https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/acne#:~:text=Incidentie%20en%20prevalentie,vaak%20vanwege%20acne%20als%20mannen.

  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4082169/


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven