5 Tips voor betere slaap



Ken je dat niet uitgeruste gevoel? Je zit lager in je energielevels en je voelt je minder fit. Dat zou kunnen komen door een lage kwaliteit van je nachtrust. Een goede nachtrust heeft een grote invloed op de gezondheid. Tijdens je slaap herstel je, je hersenen reinigen zichzelf als het ware en zo houd je een goede hormoonbalans in stand. Je voert afvalstoffen af en je onderbewustzijn is aan het verwerken. Slaap je slecht of te kort, dan heeft dit gevolgen voor je lichaam. Zo kan je overdags meer trek krijgen en kan je gaan ‘snaaien’ door een verstoring van het hormoon insuline.


Bij vermoeidheid is het lichaam niet in staat om voldoende energie aan te maken. Symptomen kunnen zijn: concentratie- en geheugenproblemen, lusteloosheid, hoofdpijn en duizeligheid (1). De oorzaken voor vermoeidheid zijn uiteenlopend. Denk aan stress, ongezonde voeding, onderliggende oorzaken (als een traagwerkende schildklier), te weinig beweging, medicijngebruik of een slechte afvoer van afvalstoffen. Mocht je lang last hebben van te weinig of juist teveel slaap dan kun je zelfs spreken van een slaapstoornis (2).


Een lage kwaliteit van je slaap heeft dus grote gevolgen voor hoe je je voelt en zo ook voor je gezondheid. Daarom wil ik je graag wat haalbare tips meegeven om de kwaliteit van je slaap te verbeteren en zo je gezondheid te verbeteren.

  1. 1,5 uur voor het slapen geen blauw licht meer. Blauw licht is het licht dat van je laptop, mobiel of andere schermen afkomt. Blauw licht zorgt ervoor dat de hersenen het idee krijgen dat er iets aan de hand is. Hierdoor blijft het stresshormoon cortisol in bepaalde mate aanwezig in het bloed. Dit kan ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt.

  2. Zorg voor voeding rijk aan antioxidanten (vitamine C en E). Antioxidanten ontgiften het lichaam, iets wat veelal tijdens het slapen gebeurt. Door je lichaam te helpen bij het ontgiften verbetert de kwaliteit van je slaap. > Vitamine C: peterselie, paprika, spruitjes en zwarte bessen > Vitamine E: meervoudig onverzadigde oliën, zaden, noten en granen

  3. Eet voeding rijk aan magnesium (volkoren graanproducten, vette vis, noten, fruit, kelp, cacao en cacaoproducten). Magnesium heeft een ontspannende werking op het zenuwstelsel en helpt daarom de kwaliteit van slapen te verhogen. Naast magnesium halen uit de voeding kan het goed zijn om magnesium te suppleren. Denk hierbij aan magnesium complex van Vitakruid. Met mijn kortingscode: DIETISTNINA10 kan je bij Vitakruid bestellen met een leuke korting.

  4. Avondroutine: doe avond meditatie. Denk aan drie punten opschrijven waar je dankbaar voor bent bijvoorbeeld, of luister naar rustige muziek. Ook kan je gebruik maken van meditatie apps, zorg er dan wel voor dat je niet meer te veel op het scherm hoeft te kijken (zo beperk je blauw licht). Zo kom je tot rust en dit helpt bij in slaap komen.

  5. Drink geen alcohol, koffie of thee met cafeïne. Om alcohol uit je bloed te krijgen is de werking van de lever nodig. Terwijl je de werking van de lever tijdens je slaap juist nodig hebt om overige afvalstoffen uit je lichaam te verwerken, om zo voldoende te kunnen herstellen tijdens je slaap. Drink daarom geen alcohol, dan kan je lever ervoor zorgen dat je lichaam voldoende herstelt tijdens je slaap. Drink daarnaast ook geen koffie of thee met cafeïne. Cafeïne stimuleert je concentratie en prestatie, terwijl je voor een goede nachtrust juist rustig wil worden.

Heb jij nou last van een aanhoudende slechte nachtrust, of andere symptomen die een goede gezondheid in de weg zitten? Ik wil je graag helpen. Door middel van mijn e-book 'De eerste stap naar een gezonde leefstijl' en uitgebreid bloedonderzoek (EMB-test) en verschillende consulten, help ik jou graag de kwaliteit van leven te verbeteren. Interesse? Lees hier meer over de pakketten die ik aanbied: https://www.ninabasoski.nl/services .


Literatuur: (1) https://www.sohf.nl/aandoeningen/vermoeidheid

(2) https://www.sohf.nl/aandoeningen/slaapstoornis


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven